Ambassadeur

KOMONO

Wie is… KOMONO?

KOMONO voegt een flinke scheut innovatie en hedendaags design toe aan de accessoirewereld. Met een inspirerende stijl, een verrassend kleurenpalet en een vooruitstrevende esthetiek verlegt het merk al meer dan tien jaar grenzen.

KOMONO werd in 2009 opgericht door de voormalige professionele snowboarders Anton Janssens en Raf Maes. En het merk gunt ons met zijn zonnebrillen, (accessoires voor) brillen, horloges en skibrillen een blik op de toekomst.
Enerzijds omdat het volop experimenteert met vormgeving. Anderzijds omdat het continu innoveert om zijn milieu-impact te verkleinen. Groot verantwoordelijkheidsgevoel tegenover mens en planeet: check.

KOMONO

Grondstoffen

Grondstoffen

Complete switch naar duurzame materialen

Al vanaf het prille begin verkent KOMONO duurzame materialen. Dit zijn materialen met een kleinere ecologische voetafdruk, en waar minder niet-hernieuwbare grondstoffen bij komen kijken. In 2017 lanceerde KOMONO de eerste CO2-neutrale brillencollectie, NeutrØ. Als pionier kreeg het merk zijn portie tegenslagen te verwerken, maar het team is terecht trots op innovatieve oplossingen als gerecycleerd acetaat en eco-acetaat (voor de brillencollecties) en vegan leer en gerecycleerd nylon (voor de horlogecollectie). En het wordt nog beter, want KOMONO stapt voor zijn lente-zomercollectie van 2022 volledig over op duurzame materialen.

Ontwerp

Ontwerp

Grondstoffengebruik optimaliseren en afval verminderen

Voor zowel de producten als de verpakkingen streeft KOMONO naar een bijzondere balans. Het gaat enerzijds voor een rijk design en hanteert anderzijds een minimalistische, efficiënte designaanpak. KOMONO kiest voor monomaterialen, omdat die makkelijker te recycleren of te hergebruiken zijn wanneer een product het einde van zijn leven bereikt. Het team haalt het maximum uit hun materialen, met ontwerpen die het grondstoffengebruik optimaliseren en afval verminderen.

Productie

Productie

Langetermijnpartners met gedragscode en audits

KOMONO gaat alleen in zee met fabrikanten die dezelfde waarden hebben. Alle productiepartners houden zich aan een strikte gedragscode. Ze krijgen bovendien jaarlijks een externe partij over de vloer voor een sociale controle. Zo is KOMONO zeker dat zijn richtlijnen worden nageleefd. De design- en productieteams hebben met elke fabrikant een hechte band, en ook zij bezoeken de fabrieken meerdere keren per jaar. KOMONO zweert bij langetermijnrelaties, en met sommige partners werkt het merk al meer dan een decennium samen. Op dit vlak blijft KOMONO evengoed grenzen verleggen, om het beter te doen qua transparantie en milieu-impact.

Verkoop

Verkoop

Milieuvriendelijke verpakkingen in geoptimaliseerd formaat

Twee jaar geleden gooide KOMONO zijn verpakkingen en displays volledig over een andere boeg. Het merk gebruikt nu milieuvriendelijkere materialen en verpakkingen op maat. Items gaan dus de deur uit in zo klein mogelijke dozen. KOMONO verving bovendien zijn single-use plastics door een duurzamer alternatief dat zelfs op de composthoop mag. En sinds 2021 gebruikt het label papier met een FSC-certificaat voor alle winkeltassen en papieren verpakkingen.

Gebruik

Gebruik

Onderhoudsinstructies en hersteldienst

Door voor elk product onderhoudsinstructies mee te geven, helpt het merk om klanten nog langer van hun aankopen te laten genieten. KOMONO biedt verder een vlotte aftercare-service aan. Het deelt onder meer gebruikstips en staat klanten bij met herstellingen.

Einde leven

Einde leven

‘Einde leven’-programma met partners

KOMONO wil dat al zijn creaties een thuis vinden – en daarna nóg een. Het merk heeft daarom een ‘einde leven’-programma opgezet met enkele partners. Zo zorgt het dat alle accessoires hergebruikt worden. Maar het overweegt ook de opties om producten een tweede en een derde leven te geven. Wordt vervolgd!

Voor welke uitdagingen staan jullie?

Larose: “Omdat onze productie voor het grootste deel in Azië plaatsvindt, staan we altijd voor een dilemma: de stock zo klein mogelijk houden, voor de minst vervuilende transportmethode kiezen, en de markt toch nog snel genoeg bedienen.”

Marie-Pier Larose (Quality & Purchasing Manager KOMONO)

Wat betekent duurzaamheid voor jullie?

Marie-Pier Larose: “Voor KOMONO verwijst duurzaamheid naar het feit dat je fantastische, innovatieve designs op de markt kunt brengen en tegelijkertijd respect toont voor het milieu en voor alle mensen die betrokken zijn bij het proces, van de ontwerpfase tot de productie. Duurzaamheid is een mindset, geen trend. Het is een voortdurende ontdekkingstocht.”

Welke les(sen) willen jullie delen?

Larose: “We zagen al snel in dat het geen zin heeft om te wachten tot alles perfect zit om te beginnen communiceren over onze duurzaamheidsinspanningen. Verandering vraagt tijd, maar we zijn ervan overtuigd dat we toch al een verschil kunnen maken door bescheiden te blijven over het feit dat we niet perfect zijn en door elke stap in ons duurzaamheidstraject met ons publiek te delen.”

Deze informatie dateert van juli 2021. Benieuwd waar KOMONO nu staat? Neem gerust contact op met info@komono.com!

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.