Ambassadeur

FFDI (Furore)

Wie is… FFDI

Doet Flanders Fashion Design International (FFDI) niet meteen een belletje rinkelen? Dan herken je zeker wel één van de vier merken die het bedrijf rijk is: Julia June, Her. (het vroegere Giovane), Amania Mo en Furore. Met de nodige knowhow en een grote passie voor het vak drukt FFDI al meer dan vijftig jaar haar stempel op het Belgische modelandschap. Duurzaamheid heeft daarbij impliciet altijd al een plaats gehad, in de vorm van een streven naar kwaliteit in plaats van kwantiteit. FFDI onderhoudt voor haar productie sinds dag één nauwe banden met alle stakeholders. Kwalitatieve langetermijnrelaties opbouwen met hun partners is dé manier van zakendoen; zo wordt zoeken naar duurzame mogelijkheden echt een gedeeld project.

FFDI schakelt met het ‘slow brand’ Furore – dat in september 2019 het licht zag – nog een trapje hoger en bewuster binnen het duurzaamheidsproces. Het bedrijf heeft de intentie om die lijn door te trekken naar de andere merken. Via hun uitgebreid netwerk aan multimerkenwinkels en elf eigen brand stores moedigt Flanders Fashion Design International modefans aan om te investeren in duurzaamheid, in welke vorm dan ook. FFDI deinst er niet voor terug om sommige gangbare zaken binnen de modewereld – en dus ook bij zichzelf – in vraag te stellen.

FFDI (Furore)

Grondstoffen

Grondstoffen

Hoogwaardige, naar de tijdsgeest ‘hertaalde’ materialen, waarvan 80% geproduceerd in Europa

Op het vlak van grondstoffen neemt FFDI alle toeleveranciers nauwgezet onder de loep. Het team kiest consequent voor diegenen die in hun productieproces al stappen hebben ondernomen richting duurzaam ondernemen. Dit kan zowel op het vlak van de grondstoffen zelf zijn, als in het maakproces ervan.

Het FFDI-team volgt de vooruitgang van duurzame materialen op de voet: van gerecycleerd polyester tot biokatoen, Tencel®, bamboe en andere opties. Het vraagt hier actief naar bij de selectie van de stoffen en scant de markt naar alternatieven. In het productieproces van de stoffen betekent dit bijvoorbeeld dat FFDI navraagt of printen op basis van waterverf tot de mogelijkheden behoort. Het bedrijf zweert bovendien bij zoveel mogelijk Europese grondstoffen en materialen, met het oog op minder transport. Op dit ogenblik zijn meer dan 80% van de FFDI-grondstoffen afkomstig uit Europa. Specifiek voor Furore ligt de focus op duurzame, kwalitatieve en tijdloze grondstoffen die een lang leven tegemoet kunnen gaan.

Ontwerp

Ontwerp

Furore overstijgt de seizoenen

Duurzaam design staat helemaal centraal bij Furore. Dit betekent dat Furore opteert voor kwaliteiten en materialen die over de seizoen heen werken. Ze bieden niet alleen een antwoord op de klimaatverandering, maar omzeilen ook de ‘fast fashion’-trend. Furore maakt geen winter- of zomerkleding; de collectie bestaat uit 70% ‘seizoensloze’ artikelen. De items slagen erin een tijdloos design toch binnen de tijdsgeest van de mode te laten passen.

Productie

Productie

90% Europese productie en eigen ‘Code of Conduct’

90% van hele FFDI-productie gebeurt in Europa. Meer zelfs, sommige van die Europese confectiebedrijven zijn in Belgische handen. FFDI bezoekt die productiehuizen meermaals per jaar en bouwt zo langetermijnrelaties op. Flanders Fashion Design International ontwikkelde haar eigen ‘Code of Conduct’ die alle leveranciers zullen ondertekenen.

Duurzaam ondernemen zit in het dna van het bedrijf; dit officieel maken ligt in het verlengde ervan. Verder wil FFDI een hoofdstuk over ‘Corporate Social Responsibility’ integreren in de productierichtlijnen én een ‘Health & Security’-checklist opstellen voor fabrieksbezoeken. Er staan audits bij de belangrijkste leveranciers op het programma. Voor nieuwe leveranciers vormt een specifieke vragenlijst of checklist steeds de start van een samenwerking.

Verkoop

Verkoop

Kapstokken van gerecycleerd materiaal voor elk transport tegen 2020

FFDI probeert haar plastiek- en papiergebruik in te dijken door respectievelijk meerdere kledingstukken per hoes te bundelen en zich voor de hoeveelheid brochures en folders te laten leiden door de vraag van B2B en eindconsumenten. Folders of catalogi worden niet meer opgestuurd. Daarnaast bekijkt FFDI telkens opnieuw of het haar etalagemateriaal op een creatieve manier kan gebruiken voor events en/of showrooms.

FFDI wil graag nog verder gaan door een duurzamere verkoop te realiseren. Het bedrijf wil haar draagtassen, hangtags, brochures en het (beperkte) POS-materiaal van FSC®-gecertificeerd papier en karton maken en een take-backsysteem opzetten voor haar kapstokken. Vanaf begin 2020 maakt FFDI de overstap naar duurzame kapstokken van WPC (wood plastic composites) voor al het transport van de vier merken.

Gebruik

Gebruik

Eindklant informeren over, en betrekken bij, het duurzaamheidsverhaal

FFDI wil af van ‘give-aways’ met een hoog wegwerpgehalte en omschakelen naar nuttigere en duurzamere geschenken zoals brochures met wasinstructies voor de eindklant. Het bedrijf hecht veel belang aan het informeren van klanten, zodat die duurzaam omgaan met het stuk dat ze gekocht hebben. Maar de uitdaging is de klant het volledige duurzaamheidsverhaal als ‘evident’ te laten beschouwen en er zich ook naar te gedragen. FFDI beseft namelijk ten volle dat, als het de planeet wil sparen en futureproof wil werken, klanten bereid moeten zijn daarin mee te gaan. Het bedrijf zal haar B2B-klanten daarom bijvoorbeeld aansporen om de eindconsument meer te vertellen over de mogelijkheden om duurzaam met kledij om te gaan. Door klanten aan te moedigen om duurzaam te denken, hoopt FFDI dat ze zich betrokken gaan voelen bij hun verhaal én gaan inzien dat iedereen een deel van de oplossing kan zijn.

Einde leven

Einde leven

De uitdaging: kleding een tweede leven geven

Furore kiest als jongste merk voor tijdloos design met kledingstukken die over de verschillende seizoenen passen en gedragen kunnen worden. Furore geeft met andere woorden een duurzaam antwoord op ‘fast fashion’. Aangezien kwaliteit hoog op de  prioriteitenlijst staat, is een tweede leven voor Furore niet uitgesloten. FFDI onderzoekt deze piste, ook voor de andere merken.

Het bedrijf wil eindklanten bovendien uitdrukkelijk informatie geven om hun kledingstukken goed te onderhouden en hen erop attent maken dat ze hun items kunnen doorgeven aan hun dochters, hun zussen en verder.

De merken Julie June, Amania Mo en Her. gaan voor ‘zero overstock’ per seizoen. Als er toch nog stuks over zijn binnen de eigen retailwinkels, dan biedt het bedrijf deze in een latere fase aan in de outlet ‘More brands for less’ in Knokke. FFDI wil hierin verder gaan en samen met de eindconsument en de B2B-klanten mogelijkheden bedenken om de kleding een tweede leven te geven.

CEO FFDI- Veerle Baert

Wat betekent duurzaamheid voor jullie?

Veerle Baert: “Zonder duurzaamheid geen toekomst die mens- en merk-waardig is. Duurzaamheid is een breed begrip dat voor ons onlosmakelijk verbonden is met kwaliteit. We kiezen enerzijds voor kwalitatieve producten die net dat ‘ietsje meer’ hebben. Anderzijds streven we naar een kwalitatieve afwerking. Hierdoor gaan onze items langer mee. Ze garanderen bij wijze van spreken een ‘happily ever after’ in plaats van een ‘one-night stand’. Hiermee willen we een steen in de rivier verleggen. Fast, faster en fastest – het gangbare motto binnen de modesector – is niet aan ons besteed. In dit kader is het bijzonder belangrijk dat we op een kwalitatieve basis onze relatie met onze partners verder uitbouwen. Samen met hen bespreken we de mogelijkheden. Daarnaast is mensgericht werken essentieel. We willen dat onze leveranciers en de mensen in de ateliers in kwalitatieve omstandigheden kunnen werken én dat hun werk naar waarde wordt geschat. We willen terug respect voor de maakindustrie afdwingen bij de eindconsument. FFDI heeft sinds jaar en dag een sterk familiaal karakter, wat resulteert in een hecht en standvastig team. Dat willen we zo houden, ook al staat ieder individu vanuit haar of zijn takenpakket voor nieuwe uitdagingen. Verandering vraagt focus, en die ligt bij FFDI op duurzaamheid voor alle stakeholders – en dit in verschillende vormen en via verschillende kanalen.”

Veerle Baert (CEO FFDI)

Voor welke uitdagingen staan jullie?

Veerle Baert: “Kwaliteit is een van onze stokpaardjes; al van in het begin trouwens. Hoewel dat perfect aansluit bij de duurzaamheidsgedachte – onze stukken kennen, mits de juiste zorg, een lang leven – beseffen we dat de uitdagingen vandaag eerder ‘naast en rond’ die kwaliteitszorg hangen. Zo is onder meer het reduceren van de hoeveelheid verpakkingsafval aan de orde, en ook het soort materiaal is belangrijker geworden. Het is een hele uitdaging om oplossingen te bedenken die álle belangrijke elementen in balans houden, maar het is onze verantwoordelijkheid als bedrijf om voor de volgende generatie en voor onze planeet een duurzame keuze te maken. We gaan voor minder én beter vooral.”

Welke les(sen) willen jullie delen?

Baert: “We merken dat we boordevol ideeën zitten. Dat is goed, maar tegelijk dreigen we onszelf in de brainstormfase te verliezen en te weinig de overstap te maken naar concrete acties. Soms moet je als bedrijf jezelf dwingen om knopen door te hakken, ook al zijn er altijd nog méér of andere dingen die je kan bedenken die evengoed het uitproberen waard zijn. Daarbij geeft het opmaken van een stappenplan rust, zonder daarom stil te vallen. Het helpt om voor ogen te houden dat de weg naar 100% duurzaamheid lang is en veel energie vraagt, maar dat die weg op zich – met alle kleine successen die er deel van uitmaken – óók meer dan de moeite waard is.”

Deze informatie dateert van augustus 2019. Benieuwd waar FFDI nu staat? Neem gerust contact op met info@ffdi.be of surf naar www.ffdi.be/thelab of www.ffdi.be/ffdilab.

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.