Case

Tropas

De Belgische Caro Peirs gaf met haar bedrijf ShoeRise bestaande schoenenmerken advies om sociaal en duurzaam te ondernemen, maar besloot in 2019 om met een eigen label naar buiten te treden: Tropas. Peirs omschrijft zichzelf als schoenontwerpster én sociaal werkster. Ze wil schoenen creëren die een echt verschil maken – zowel voor de vrouwen die ze dragen (en die er hun identiteit mee kunnen uitdrukken) als voor de ambachtslieden die ze produceren.

Tropas zet daarom in op vier aspecten. Eerst en vooral hergebruikt het merk afgedankte jeansbroeken (de broeken worden gewassen en versneden in sociale werkplaatsen in Sint-Niklaas en Dendermonde) en ontwerpt het haar schoenen zo dat die makkelijk ontmanteld kunnen worden voor hergebruik en herstel. De buitenzolen worden bijvoorbeeld aan de schoen genaaid of erop gespijkerd (lijm of andere chemicaliën blijven dus netjes buitenspel), zodat het rubber na gebruik kan dienen om weer nieuwe buitenzolen mee te maken.

Ten tweede produceert het team alle tassen en totebags in België, waardoor het transport een duik neemt. De schoenen zelf worden in Spanje gemaakt, omdat Caro in eigen land geen fabrikant vond die met haar stofresten aan de slag kon. Ze bezocht haar Spaanse partners wel uitgebreid om zich ervan te vergewissen dat de werkomstandigheden in orde zijn. Ten derde stelt het schoenenmerk sociale organisaties te werk, en tot slot reduceert het haar chemicaliëngebruik tot een absoluut minimum – het streefdoel is binnen afzienbare tijd zelfs volledig chemicaliënvrij te zijn.

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.