Case

Rank a Brand

Rank a Brand is een online platform dat consumenten moet helpen in hun zoektocht naar duurzame merken (van kleding over elektronica, telecom en media tot eten en drinken). Merken uit de verschillende categorieën worden met elkaar vergeleken en krijgen een eigen ‘ranking’. Zo is het in 1 oogopslag duidelijk welke merken beter of slechter scoren op de ‘duurzaamheidsschaal’.

Transparantie als hoofdpijler:
Rank a Brand gebruikt informatie die online beschikbaar is om merken te beoordelen. Daarom is de transparantie van merken het allereerste cruciale punt. M.a.w.: bedrijven moeten open zijn over hun beleid en hun duurzaamheidsprestaties. Hierbij gaat Rank a Brand zo veel mogelijk af op de verifieerbare informatie, zoals het gebruik van keurmerken en certificeringen.

De procedure:
Om merken een score te geven, gebruikt Rank a Brand een gedetailleerde procedure waarbij er een aantal vragen rond klimaat, milieu en arbeidsomstandigheden beantwoord moeten worden ─ of door het merk zelf of d.m.v. onderzoek.. Deze informatie wordt getoetst aan Rank a Brand-criteria en uiteindelijk wordt alles gepubliceerd op de merkpagina van Rank a Brand. De eindscore van een merk gaat van A voor meest duurzame merken tot E voor de minst duurzame merken. Zo krijgen consumenten meteen een duidelijk overzicht.

Informeren en motiveren - een oproep naar consument én producent:
Met deze rankings wil Rank a Brand niet enkel de consument informeren, maar ook de merken stimuleren om beter te presteren op vlak van duurzaamheid. Dit gebeurt met behulp van de knop “Geef dit merk een zetje”. Hiermee kan de consument een gestandaardiseerde e-mail sturen naar het merk waarin staat dat het merk is geranked op Rank a Brand maar dat ze het beter kunnen doen op bepaalde vlakken.

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.