Case

TOMS®

TOMS® werkt volgens het motto ‘One for One’. De Amerikaan Blake Mycoskie zag tijdens zijn reis door Argentinië veel dorpskinderen blootsvoets lopen. Hij besliste een bedrijf op te starten om deze kinderen te helpen. Het principe achter TOMS® is dan ook dat een kind in nood een paar schoenen krijgt telkens wanneer iemand TOMS®-schoeisel aanschaft. Zowel TOMS® als de consument helpen behoeftige kinderen dus aan een paar schoenen. Het merk is bekend om zijn espadrille-achtige classics, maar brengt ook tal van andere modellen voor kinderen, mannen en vrouwen op de markt. Bovendien stimuleert TOMS® de lokale economie door deze schoenen te produceren in die landen waar het de bevolking helpt, namelijk China, Ethiopië en Argentinië. 

De schoenen van TOMS® bevatten alleen veganistisch en duurzaam materiaal, zoals gerecycleerd polyester, natuurlijke hennep en biologisch katoen. Ook de verpakking is biologisch en bestaat voor 80% uit gerecycleerd afval. De schoendozen worden bedrukt met biologische soja-inkt. Het bedrijf ziet er eigenhandig op toe dat de verschillende leveranciers correcte werkomstandigheden in hun fabrieken hanteren. Alle producenten moeten de TOMS®-richtlijnen volgen. Daarnaast investeert het merk in het welzijn van alle werknemers door middel van opleidingen, gunstige arbeidsvoorwaarden en een goede zorgverzekering.

Het succes van TOMS® stimuleerde Mycoskie bovendien om TOMS® Eyewear op te richten, dat volgens hetzelfde ‘One for One’-principe werkt. Dit gaat verder dan het doneren van brillen: ook oogchirurgie en medische verzorging behoren tot de mogelijkheden. Het merk kon sinds 2006 al 60 miljoen behoeftige kinderen voorzien van een paar schoenen en al 400.000 mensen aan een beter zicht helpen.

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.