Case

Marks & Spencer

Voor de Britse warenhuisketen Marks & Spencer speelt duurzaamheid een belangrijke rol. Hun assortiment bestaat voornamelijk uit kleding, etenswaren, meubels en woonaccessoires. Alle producten die in Marks & Spencer-winkels worden verkocht, zijn van het eigen merk.

M&S heeft als doel om de meest duurzame warenhuisketen te zijn. Daarom introduceerden ze in januari 2007 een ecologisch en ethisch plan, ‘Plan A’, waarin er 100 sociale en milieudoelen gesteld werden. Intussen haalden ze de meeste doelstellingen en lanceerden ze hun ‘Plan A 2020’ met daarin 100 nieuwe doelstellingen. Deze doelstellingen gaan over thema’s zoals de aankoop van duurzame grondstoffen, samenwerkingen met lokale partners, sociale projecten, de bouw van eco-winkels, etc.

  • Aankoop van grondstoffen: Marks & Spencer vindt het belangrijk om grondstoffen aan te kopen die op een duurzame manier werden geproduceerd. Zo werken ze samen met fairtrade boeren en gebruiken ze organisch katoen, gerecycleerde vezels en diervriendelijke beauty producten.
  • De keten wil zo veel mogelijk voeding, zoals fruit en groenten, lokaal aankopen in het Verenigd Koninkrijk en Ierland.
  • Marks & Spencer hecht verder veel belang aan sociale en milieugerichte projecten wereldwijd waarvoor ze samenwerken met organisaties zoals UNICEF. Zo zijn er projecten rond duurzaam katoen in India, klimaatverandering en koffie in Peru, leadership development in Afrika en veel meer.
  • Ook organiseert M&S initiatieven in hun winkels zoals het herverdelen van voedseloverschotten of het doorverkopen, hergebruiken en recyclen van niet-verkochte kleding.
  • Daarnaast heeft Marks & Spencer al enkele eco-winkels gebouwd in Engeland.
Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.