Ambassadeur

Komrads

Wie is… Komrads?

Komrads is een Belgisch sneakermerk dat sinds 2015 haar beste beentje (of misschien beter: voetje) voor zet om haar ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden, voornamelijk door duurzaam materiaalgebruik.

De belofte van oprichters en partners Greet Goegebuer en Mark Vandevelde? Een sneaker maken die 100% gerecycleerd is – en daarmee waren ze de eersten in België. Momenteel vind je bij Komrads twee collecties, maar het merk laat binnenkort een derde lijn op ons los.

Komrads

Grondstoffen

Grondstoffen

Experimenteren met 100% gerecycleerd materiaal

Komrads werkt enkel met gerecycleerde, gecertificeerde materialen. Daaronder vallen enkele ‘usual suspects’ zoals gerecycleerd katoen en gerecycleerde rubber, maar ook minder voor de hand liggende opties zoals appelleer. Appelsap zorgt niet alleen elk jaar voor een hoop genot-in-een-glaasje, maar ook voor een berg afval. Uit de appelschillen en klokhuizen ontstaat gelukkig een ecologisch alternatief voor leer, dat voor minstens 50% uit gerecycleerde appelvezels bestaat, voor 40% uit synthetische hars en voor 10% uit PU. Veelzijdig, duurzaam, kwaliteitsvol: triple check!

Het Komrads-duo bekijkt samen met de universiteiten van Hasselt en Utrecht hoe ze het percentage appelvezels nog kunnen opkrikken zonder aan kwaliteit in te boeten. Voor OCNS, de nieuwste collectie, grijpt Komrads tot slot terug naar stoffen gemaakt van plastic dat uit de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan werd gevist. Daarvoor doet het merk effectief een beroep op vissers, maar ook op SEAQUAL, een bedrijf dat de plastic transformeert tot stoffen.

Ontwerp

Ontwerp

Sneakers die opnieuw 100% recycleerbaar zijn

Komrads zet in op optimalisatie en innovatie; niet alleen wat de ontwikkeling van nieuwe materialen betreft, maar ook op het vlak van design. Twee jaar testen en experimenteren resulteerde in de collecties ICNS en APLS, telkens van de hand van een Antwerpse designster.

De APLS-collectie is die waarin het appelleer centraal staat, maar waar ook gerecycleerd katoen aan te pas komt, en gerecycleerd polyurethaanschuim, dat het plantaardige actieve kool als hoofdbestanddeel heeft.

ICNS, een sneaker gemaakt uit gerecycleerd katoen en gerecycleerde rubber van autobanden of de zolen van andere schoenen, is dan weer een eerbetoon aan een design dat al sinds de jaren vijftig meegaat. Toen ontwikkelde de toenmalige USSR dit type sneaker namelijk als antwoord op de Amerikaanse Converse. De veters en voering van de ICNS-schoenen zijn gemaakt van afgedankte petflessen en gerecycleerd katoen. Zelfs de lijm is biologisch. Kortom: Komrads-sneakers zijn niet alleen gemaakt van gerecycleerde materialen, maar ook zo ontworpen dat ze op hun beurt 100% recycleerbaar zijn.

Productie

Productie

Portugese productie op groene energie

De productie vindt plaats in Portugal, in goede werkomstandigheden en in ruil voor een fair loon. De Portugese Komrads-fabriek behaalde onlangs het AENOR-certificaat, dat wordt uitgereikt aan bedrijven die producten van hoge kwaliteit afleveren zonder het milieu uit het oog te verliezen. En dat laatste zit inderdaad helemaal goed bij de Komrads-fabrikant, die volledig op groene energie draait. Goegebuer en Vandevelde sourcen hun materialen ook in de buurt van de productiesite om het aantal transportkilometers te beperken.

Verkoop

Verkoop

FSC-gecertificeerde verpakkingen

Komrads heeft agenten in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Israël, Denemarken, Finland, Noorwegen en Amerika, maar zet ook in op een eigen webshop. Verzendingen gaan er buiten in FSC-gecertificeerde kartonnen dozen.

Gebruik

Gebruik

Schoenen die lang meegaan en die blíjven

Het design van de ICNS, dat al meer dan zeventig jaar meegaat, is het levende bewijs dat je sneakers zoals die van Komrads jaren en jaren kunt dragen. En da’s niet alleen een kwestie van stijl, maar ook van kwaliteit: Komrads staat voor degelijkheid. Het merk wil dat consumenten heel lang van hun schoenen kunnen genieten.

Einde leven

Einde leven

Werk maken van een terugnamesysteem en recyclage

Bij Komrads vinden ze niet dat een merk de verantwoordelijkheid voor de producten die het maakt zomaar kan afschuiven op de consument. Komrads blijft dan ook die verantwoordelijkheid dragen. Het wil klanten de kans geven om hun oude sneakers terug binnen te brengen, zodat ze ontmanteld en gerecycleerd kunnen worden, en hergebruikt in de zolen van nieuwe Komrads-schoenen.


Voor welke uitdagingen staan jullie?

Vandevelde en Goegebuer: “De uitdagingen zijn groot! We moeten nu vooral proberen om, ondanks de hoge productiekost (duurzame materialen zijn nu eenmaal veel duurder), toch een aanvaardbare consumentenprijs te hanteren. Dat evenwicht is niet gemakkelijk, maar we willen de consument overtuigen dat duurzaamheid de betere keuze is en niet noodzakelijk duurder. Wij groeien momenteel heel hard, dus is ook een uitdaging om onze groei op een gezonde manier op te volgen.”

Deze informatie dateert van februari 2021. Benieuwd waar Komrads nu staat? Neem gerust contact op met hello@komrads.world!

Mark Vandevelde en Greet Goegebuer (oprichters Komrads)

Wat betekent duurzaamheid voor jullie?

Mark Vandevelde en Greet Goegebuer: “Onze kinderen en hun toekomst op deze planeet hebben ons aangezet om duurzaam te gaan produceren – zeker toen we bij de opstart van Komrads de mode-industrie onder de loep namen en ons nog bewuster werden van haar vervuilende karakter en de vaak erbarmelijke werkomstandigheden (denk aan Rana Plaza, maar ook aan de sociale drama’s die nu nog gebeuren binnen de modesector in Vietnam, Bangladesh en China).

Voor ons is duurzaamheid dan ook absoluut geen modewoord, maar het DNA van ons bedrijf en zelfs een stuk van ons leven. Duurzaamheid mag echter nooit ten koste gaan van comfort, design en kwaliteit. Daarom was het voor ons zeer belangrijk om een topsneaker op de markt te brengen die niet gigantisch veel duurder is dan zijn niet-duurzame tegenhangers. Onze slogan somt het eigenlijk allemaal mooi op: ‘Let’s make a difference, feet first, cause this planet needs YOU to give a shit!’”

Welke les(sen) willen jullie delen?

Vandevelde en Goegebuer: “‘Done is better than perfect’. Hiermee bedoelen we dat je er vaak gewoonweg voor moet gaan. De ‘agile’ start-upmentaliteit willen we nooit kwijtraken, hoe groot we ook worden. Hoe vaak het ook tegenzit, we rechten altijd de rug. We weten namelijk dat ondernemen vaak regen is, maar dat na regen weer zonneschijn komt.”

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.