Ambassadeur

Yuma Labs

Wie is… Yuma Labs?


Yuma Labs combineert authentiek vakmanschap met de nieuwste technologieën om plasticafval te transformeren tot state-of-the-art brillen, die op hun beurt ook weer perfect recycleerbaar zijn.

Het merk werd in 2017 opgericht door Sebastiaan de Neubourg, en in 2019 versterkt door medezaakvoerder Lenja Doms.

Om te laten zien dat ecologie en duurzaamheid zeker niet alleen iets voor ‘boomknuffelaars’ is, besloot de Neubourg zich te focussen op het coolste accessoire dat hij kon bedenken: de zonnebril.

Zijn merknaam verwijst dan ook niet toevallig naar de zonnigste plek op aarde (Yuma in Arizona).

Yuma Labs

Grondstoffen

Grondstoffen

Gerecycleerde pet-flessen en nylon gebruiken

Gezien het verleden van de Neubourg als circulaire consultant, zal het niet verbazen dat het Yuma Labs-plan vanaf dag één was: een 100% circulaire zonnebril maken. Concreet kun je het leven dankzij Yuma Labs bekijken door een bril van gerecycleerde post-consumer pet-plastic en gerecycleerd nylon.

De pet-flessen zamelt Yuma Labs in in Duitsland, Denemarken en Nederland. Dankzij de statiegeldsystemen in die landen is er aan toevloed geen gebrek, en is het plastic van voldoende hoge kwaliteit.

Met de unieke code op je zonnebril kun je trouwens de grondstoffen ervan traceren. Transparantie: check.

Ontwerp

Ontwerp

Garanderen dat elke bril volledig demonteerbaar is

Yuma Labs houdt het design bewust in-house, om zorgvuldig te kunnen blijven toezien op de mogelijkheid tot complete demontage. De ontwerpers moeten af en toe compromissen sluiten om de circulariteit te bewaken, maar willen koste wat kost dat elke Yuma Labs-bril op het einde van zijn leven effectief kan dienen als grondstof voor een nieuwe zonnebril.

Productie

Productie

Gerecycleerde materialen leren spuitgieten

In het prille begin gebruikte Yuma Labs 3D-printing, dat hen toeliet om een product te lanceren zonder torenhoge opstartkosten. Vervolgens ging het merk op zoek naar een meer toekomstbestendige productiemethode, waarmee ze een hogere kwaliteit aan een hogere snelheid konden opleveren – en dus het grote publiek konden veroveren. De keuze viel op spuitgieten.

Voor dit efficiënte proces werkt Yuma Labs voornamelijk samen met partners in Italië. De Yuma Labs-voortrekkers slaagden er zelfs in hun Italiaanse leverancier te overtuigen om mee onderzoek te doen naar het spuitgieten van hun gerecycleerde materialen.

Verkoop

Verkoop

Andere merken introduceren tot de circulaire werkwijze

Yuma Labs verkoopt haar zonnebrillen onder eigen merk, met een focus op e-commerce. Sinds kort ontwerpt het Belgische label daarnaast brillen voor andere modemerken, die hierdoor kunnen proeven van de circulaire economie.

Gebruik

Gebruik

Klanten aanmoedigen hun bril lang te dragen

Yuma Labs neemt gebruikte zonnebrillen terug op het einde van hun leven, maar beloont klanten daar pas voor met een korting of cashback wanneer ze hun exemplaar minstens een jaar gebruikt hebben. Zo vermijdt het label dat het een wegwerpproduct zou maken.

Einde leven

Einde leven

De kringloop sluiten met een terugnamesysteem en recyclage

De Neubourg en co ontwierpen de ‘send back’-case: een brillendoos die je gewoon moet omplooien om het adres van Yuma Labs tevoorschijn te toveren, en waarin je oude brillen van het merk gratis kunt terugsturen. Yuma Labs staat zelf in voor de recyclage van oude zonnebrillen tot nieuwe exemplaren. Zo creëert het merk een oneindige stroom van steeds dezelfde bril, die er telkens anders uitziet.

Wat betekent duurzaamheid voor jullie?

Lenja Doms: “Duurzaamheid is voor ons: de planeet nét dat stukje schoner achterlaten dan ze was.”

Lenja Doms (partner Yuma Labs)

Voor welke uitdagingen staan jullie?

Doms: “Duurzame groei is dé uitdaging van het moment. We zijn al een tijdje een van de koplopers in circulaire economie. Daarom is het voor ons nu belangrijk om te zoeken naar methodes die ons bedrijf duurzaam doen groeien. Elke dag wegen we de economische impact van beslissingen af tegenover de ecologische impact.”

Welke les(sen) willen jullie delen?

Doms: “Doordat we consumenten vragen om onze brillen terug te sturen als ze op het einde van hun leven zijn gekomen, doen we heel wat kostbare kennis op over het effectief sluiten van de kringloop. Volgens ons kan de hele mode-industrie die leerlessen perfect toepassen.”

Deze informatie dateert van februari 2021. Benieuwd waar Yuma Labs nu staat? Neem gerust contact op met lenja@yuma-labs.com!

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.