Wie is… Lies Mertens?
Sinds 2017 ontwerpt Lies Mertens onder haar eigen naam lederen handtassen, rugzakken en portefeuilles die tijdloze luxe en elegantie uitstralen én toch bijzonder praktisch zijn.
Dankzij handige compartimenten voor laptops en smartphones maken de tassen van Lies Mertens het leven makkelijker, en helpen ze vrouwen om hun stijl en persoonlijkheid uit te drukken.
Creativiteit en functionaliteit: die combo komt ook terug in de achtergrond van Mertens zelf, die aan haar studie grafisch ontwerp een managementopleiding breidde.
Leder is de basis voor Lies Mertens, en ze kiest het materiaal met zorg. Het merk werkt specifiek met Duits en Italiaans kalfsleer dat gelooid wordt in een circulaire leerlooierij met waterzuiveringssystemen en hernieuwbare energie. De Europese wetgeving waakt over de productieprocessen, maar Lies Mertens gaat nog een stap verder, door zich te beperken tot leer dat een zilveren of gouden certificering kreeg van de Leathering Working Group (LWG). Deze non-profit stelt sinds 2005 best practices op voor de lederindustrie, en heeft ook haar eigen, strenge audits. Die verzekeren Lies Mertens ervan dat ze leer gebruikt met een minimale milieu-impact, los van het feit of het gelooid is met chroom of plantaardige tannines.
In het designproces blijft dit Belgische merk zo ver mogelijk van ritsen, knopen en gespen vandaan. Omdat deze elementen relatief snel verslijten of stukgaan, geeft Lies Mertens de voorkeur aan duurzamere alternatieven. Bovendien brengt het label op haar eigen ritme nieuwe modellen, kleuren en samenwerkingen uit; zonder het creatieve proces in het keurslijf te dwingen van twee vaste lanceermomenten per jaar. Zo zijn de uitgaven en de cashflow gespreid, ligt er minder druk op het ontwerpproces en kan het merk beter inspelen op vraag en aanbod. Het spreekt voor zich dat het resultaat geen seizoensgebonden, maar net een tijdloze collectie is, die zowel qua kwaliteit als qua looks jaren meegaat.
Elk Lies Mertens-product wordt met de hand gemaakt in een klein Portugees familiebedrijf waar uitzonderlijk veel expertise en kennis over leer verzameld zit. Elke tas verschijnt in beperkte oplage. Dat betekent dat Lies Mertens sneller kan inspelen op de vraag van klanten, geen overstock heeft én de designs kan verbeteren waar nodig. Zo komt er een geupdate versie van de CMMC-bestseller, met aanpassingen aan de binnenkant, de riem en de sluiting. Het model blijft exact hetzelfde, maar deze kleine aanpassingen zorgen er toch voor dat de tas een betere versie van zichzelf wordt.
En heb je je al afgevraagd waarom Lies Mertens-portefeuilles niet in vaste kleuren bestaan en soms maar in een drietal exemplaren beschikbaar zijn? Dat komt omdat ze gemaakt worden van restleer. Mertens lanceert binnenkort nog meer kleine accessoires, zoals sleutelhangers, om het maximum uit haar materiaal te halen.
Lies Mertens-handtassen vind je in de flagshipstore in Antwerpen en een dertigtal andere verkooppunten verspreid over België. Het merk maakt klanten duidelijk dat hun items geen impuls- maar bewuste aankopen zouden moeten zijn, en dat het een prima idee is om eens langs te komen in de winkel om een tas te passen. Wanneer klanten een tas kopen omdat ze hem echt niet uit hun hoofd krijgen, weet het merk dat het goed zit.
Lies Mertens streeft naar een zero-stockpolicy: het doel is om op het einde van de rit alles te kunnen verkopen. Ook tassen van iets mindere kwaliteit of met schoonheidsfoutjes vinden (tegen een lagere prijs) een eigenaar dankzij de traditionele stocksale in november. Zo krijgen ook klanten met een kleiner budget de kans om met een Lies Mertens naar huis te gaan.
Omdat het merk niet met twee vaste collecties werkt, deed het tot hiertoe niet mee met de tweejaarlijkse soldenperiodes. Toch merkt Lies Mertens dat het als beginnend bedrijf de extra cashflow in januari en juni (nu eerder rustige maanden) goed zou kunnen gebruiken. Op weggeefprijzen zul je het label nooit betrappen, maar het overweegt wel om eens een soldenperiode mee te pikken voor enkele stuks die uit de collectie mogen.
Het is niet verwonderlijk dat je heel wat Lies Mertens-tassen ziet opduiken in het straatbeeld: het merk maakt geen producten om naar te kijken, maar om te gebruiken. Lies Mertens wil dat klanten zo lang mogelijk van hun aankoop genieten, en licht hen daarom in over het onderhoud ervan. Ze mogen zelfs kapotte tassen binnenbrengen voor gratis herstel, tenzij de oorzaak natuurlijk duidelijk bij henzelf ligt. Uit die service leert het merk enorm veel over de meest voorkomende slijtagepunten. Het werkt dan ook nauw samen met het productieatelier om die defaults in de toekomst te vermijden.
Het merk beseft dat het enorm interessant zou zijn om oude tassen terug te krijgen, om te zien waar ze het meest verslijten en wat er beter kan, maar op dit moment zijn er nog geen concrete plannen voor inzamelacties. Lies Mertens wil dit aspect bekijken, en ook op dit vlak verduurzamen.
Welke les(sen) willen jullie delen?
Mertens: “We hebben geleerd dat het meest duurzaam geproduceerde product niet per se het duurzaamst is in levensduur. Het bioleder waar we in onze eerste collecties mee werkten, veroudert niet zoals we het voor ogen hadden, waardoor mensen hun tas sneller inwisselen voor een andere. Dat is niet onze bedoeling. Daarom zijn we nu meerdere materialen aan het testen om alle aspecten – levensduur, veroudering, kwaliteit en duurzame productie – te kunnen vergelijken. Met andere woorden: duurzaamheid zit in vele aspecten, niet enkel in de sourcing van materialen, maar ook in de werkomstandigheden, de productielocatie en de levensduur van een product.”
Deze informatie dateert van maart 2021. Benieuwd waar Lies Mertens nu staat? Neem gerust contact op met hello@liesmertens.be!
Wat betekent duurzaamheid voor jullie?
Lies Mertens: “Duurzaamheid betekent voor ons op een ecologische en verantwoorde manier een product ontwikkelen dat jaren meegaat. We willen een kwalitatief, tijdloos ontwerp neerzetten dat mensen lang kunnen gebruiken. Toen ik drie jaar geleden mijn businessplan begon uit te tekenen, was het dan ook vanzelfsprekend om de ecologische impact van elk element in vraag te stellen. Eigenlijk zou dit voor élke ondernemer een evidentie moeten zijn.”
“Leder wordt vaak niet gezien als een ecologische grondstof, maar dat is het zeker wel wanneer het in juiste omstandigheden wordt ontwikkeld – lees: als restproduct van de vleesindustrie en duurzaam geproduceerd. Een duurzame toekomst voor de productie van (alternatieven voor) leer zal via verschillende wegen lopen. Zolang we vlees en zuivel consumeren, zal leer van dierenhuiden blijven bestaan. De huiden kunnen dus duurzaam gebruikt worden. Wel is het belangrijk om de looiprocessen continu te herbekijken, zodat er minder energie, chemicaliën, water en grondstoffen nodig zijn om tot stevige en slijtvaste lederwaren te komen. Producten met gelijkaardige eigenschappen aan dierlijk leer, zoals leer van druivenresten of kweekleer, zullen zich daarnaast ontwikkelen tot volwaardige alternatieven. Door in te zetten op die verschillende pistes kunnen we duurzame producten blijven ontwerpen die ons leven mooier en praktischer maken.”
Voor welke uitdagingen staan jullie?
Mertens: “We willen een duurzaam en tijdloos merk zijn dat niet meeloopt met de laatste trends en lang meegaat. Daarom moeten we de kwaliteit van onze tassen blijven optimaliseren. We zetten hier heel hard op in, maar het is niet altijd evident. Als klein team moeten we enorm vertrouwen op externe partijen zoals onze leerlooierij en producent. Bovendien is de cirkel nog niet rond: we zijn nog niet volledig circulair. We zouden graag, naast onze reparatieservice, een systeem op poten zetten waarbij oude tassen een nieuw leven krijgen of gerecycleerd worden. Zo zouden we leder kunnen laten vermalen tot Salpa, dat kan dienen om nieuwe producten te verstevigen.”