Ambassadeur

The Woody Group

Wie is… The Woody Group?

The Woody Group is het Belgische bedrijf achter Woody, het in 1993 opgerichte merk dat synoniem is met kleurrijke pyjama’s, slaapkleedjes, homewear, ondergoed en zwemkledij voor baby’s, kinderen en volwassenen. Woody-stukken zijn niet alleen vrolijk en comfy, maar ook bijzonder kwaliteitsvol. Ze kunnen zonder problemen een tweede leven aan, en krijgen dat in veel gevallen ook! De kinderpyjama’s worden gretig doorgegeven aan broers, zussen, neefjes of nichtjes, waardoor er uiteraard geen nieuwe stuks geproduceerd hoeven te worden en fast fashion plots héél ver weg is.

The Woody Group

Grondstoffen

Grondstoffen

Gebruik van duurzame grondstoffen zoals biokatoen en Tencel®

Woody lanceerde recent een babylijn in biologisch, GOTS-gecertificeerd katoen, die ze niet alleen willen verderzetten, maar zelfs willen uitbreiden. Het ondergoed van Woody is Oeko-Tex-gecertificeerd, waardoor je zeker bent dat er geen schadelijke stoffen aan te pas kwamen.

Daarnaast komt er binnenkort een gloednieuwe ondergoedcollectie voor volwassenen aan. Woody koos hiervoor voor Tencel®, een van de meest duurzame materialen van het moment en hét recept voor dagelijks draagcomfort.

Ontwerp

Ontwerp

Op zoek naar milieuvriendelijke kleurmethodes

De textielprints van de typische Woody-diertjes zijn in België gemaakt met niet-toxische inkten op waterbasis, waardoor ze zowel voor mens als milieu veilig zijn. Momenteel is Woody op zoek naar een partner die kan helpen om al haar stoffen milieuvriendelijker te kleuren. Verder doktert het merk een oplossing uit om haar 3% stofafval te recycleren.

Productie

Productie

Trots lid én 'Leader' in de FWF

Sinds 1 juni 2019 is Woody een trots lid van de Fair Wear Foundation (FWF). Toen The Woody Group een presentatie kreeg over deze organisatie, was het vanzelfsprekend om de stap naar lidmaatschap te zetten. Met als hoofdleverancier een eigen Turks naaiatelier dat instaat voor bijna 90% van de productie, had Woody al een hoge interne transparantie. Het atelier functioneert volgens het LEAN-concept en zet personeel en product centraal. Voor de warme winterstoffen werkt Woody dan weer al meer dan tien jaar samen met Chinese suppliers die ook volledig in het Fair Wear-verhaal passen. Recenter selecteerde Woody enkele nieuwe Indische producenten op basis van hun sterk CSR-beleid. Productie bestaat voor het merk met andere woorden uit stabiele samenwerkingen met gespecialiseerde partners die de Code of Conduct respecteren.

In 2022 slaagde Woody er ook in om Fair Wear Leader te worden, een status die enkel weggelegd is voor leden die zich extra inzetten om faire werkomstandigheden in de praktijk te brengen. Om het resultaat te peilen vonden er onder andere een audit en tevredenheidsenquêtes in hun Turkse fabriek plaats.

Verkoop

Verkoop

Duurzaam verpakkings- en marketingmateriaal, steun aan goede doelen

Woody besteedt heel wat aandacht aan milieuvriendelijkere verpakkingen én ze laten de ballonnen waarmee ze hun cadeauverpakkingen vroeger opleukten voortaan achterwege. De hangtags worden geproduceerd in het land van herkomst en dragen het FSC®-label.

De nieuwe ondergoedcollectie uit Tencel® die Woody binnenkort op ons loslaat, zal verpakt worden in gerecycleerd karton, dat bovendien zo efficiënt mogelijk versneden zal worden. Het gevolg? Er ontstaat nauwelijks papierverlies én de verpakkingen sluiten zo mooi aan dat er amper nog sprake is van lege ruimtes (het nutteloze vervoer van ‘lucht’ is daarmee dus verleden tijd).

Verder stopte Woody de felbegeerde goodies voor de kleintjes in een duurzaam jasje. Zo is de tandenborstel waarmee het tandenpoetsen Woody-leuk wordt voortaan van bamboe. Bij elke pyjama doneert het merk tot slot 0,10 euro aan een goed doel dat dieren of kinderen steunt.

Gebruik

Gebruik

Duurzame onderhoudstips meegeven en klanten betrekken

Woody stuurt geen enkele klant ongeïnformeerd met een nieuw stuk op pad: het merk geeft onderhoudstips en ontraadt bijvoorbeeld actief het gebruik van wasverzachter. Woody neemt zich bovendien voor om klanten beter te informeren over hun opties wanneer ze een kledingstuk niet meer gebruiken. Het gaat hierover communiceren via postkaarten en hun website Woody World. Het merk wil alle klanten betrekken in het duurzaamheidsverhaal.

Einde leven

Einde leven

Een tweede leven voor Woody-stukken

Voor Woody primeert kwaliteit altijd. De producten gaan lang mee en kunnen perfect doorgegeven worden. Het merk plant dan ook een inzamelactie voor afgedankte pyjama’s die naar een goed doel gaan en stimuleert de doorverkoop van stockoverschotten. En Woody zit nóg vol plannen. Zo onderzoekt het team samen met Lenzing, het bedrijf achter Tencel®, of het oude pyjama’s kan recycleren.

CEO Woody Group- Steven Van de Velde

Voor welke uitdagingen staan jullie?

Van de Velde: “Een van onze grootste uitdagingen is de zoektocht naar duurzame materialen. Ook al zijn zulke materialen vaak moeilijker te vinden en hangt er een duurder prijskaartje aan vast, toch vinden we het belangrijk om door te zetten. We blijven de evoluties nauw opvolgen en hopen dat duurzame grondstoffen op termijn de norm worden in de industrie. Dan helpt het natuurlijk als meerdere bedrijven hierop inzetten en we samen grotere volumes kunnen afnemen.”

Steven Van de Velde (CEO The Woody Group)

Wat betekent duurzaamheid voor jullie?

Steven Van de Velde: “Duurzaamheid is een standaardbegrip geworden op de werkvloer. Het vormt de basis voor de vele ontwikkelingen en projecten waarmee we binnen ons bedrijf bezig zijn, zowel op economisch als op ecologisch en sociaal vlak. We zoeken continu naar duurzame alternatieven en stellen onze aanpak iedere dag opnieuw in vraag om zo optimaal en duurzaam mogelijk te werken.”

Welke les(sen) willen jullie delen?

Van de Velde: “Bij Woody komt duurzaamheid vanuit het hart van de organisatie. Ik ben ervan overtuigd dat ik als zaakvoerder een trekkende rol opneem. Om echt een succesverhaal te creëren, moet je als CEO tijd durven maken om je te laten inspireren en je kennis te verbreden, zodat je de juiste beslissingen kan nemen. Ik ging bijvoorbeeld in 2019 voor het eerst naar de Copenhagen Fashion Summit en kwam daar met tonnen energie, goeie contacten én leads van terug.”

Deze informatie dateert van augustus 2019. Benieuwd waar The Woody Group nu staat? Neem gerust contact op met info@thewoodygroup.com!

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.