Ambassadeur

Marylise & Rembo Styling (MRFG)

Wie is… MRFG?

Achter het acroniem MRFG gaat Marylise & Rembo Styling Fashion Group schuil, het Belgische familiebedrijf verantwoordelijk voor de bruidsmodemerken Marylise en Rembo Styling. Het bedrijf startte in 1926 als een hoedenwinkel, maar evolueerde gaandeweg naar de groothandel in bruidsaccessoires met kleine bruidscollectie die we vandaag kennen. MRFG specialiseert zich in de productie van bruidsjurken op maat. De jurken van zowel Marylise als van Rembo Styling worden ontworpen in België en voor het overgrote deel handgemaakt in Portugal. In haar Antwerpse hoofdkantoor (waar geen plastic fles meer te bespeuren valt) opteert MRFG voor groene energie en verlichting, fairtradekoffie en gerecycleerd papier. Het bedrijf streeft op termijn naar een volledig overzicht van al haar duurzaamheidsinspanningen, over de verschillende schakels heen.
 

Marylise & Rembo Styling (MRFG)

Grondstoffen

Grondstoffen

Toename van duurzame materialen en jurken

MRFG nam alle stoffen die het traditioneel gebruikt (net als de leveranciers ervan) onder de loep. Voortbouwend op de lessen uit dit onderzoek, lanceerde het bedrijf in april 2020 een capsulecollectie met 20 duurzame jurken* die zo duurzaam mogelijk gemaakt zijn. Het aandeel duurzame jurken in de collectie zal jaar na jaar met 5% stijgen. Een parallelle stijging in het percentage duurzame materialen over alle collecties heen staat eveneens op het programma. Voor de collectie van 2022 probeert MRFG zoveel mogelijk bij alle jurken de basisstoffen te vervangen door een duurzaam alternatief.

Fun fact: in het MRFG-atelier prijkt een inspiratiebord met stalen van duurzame materialen. Zo herinnert het team zichzelf constant aan het bestaan van deze alternatieven!

*14 meer dus dan de vooropgestelde doelstelling van 6 items

Ontwerp

Ontwerp

‘Duurzaam design’-opleidingen en recyclage van (snij)afval

De MRFG-ontwerpers krijgen opleidingen rond beter materiaalgebruik en hoeveelheden stof om het aantal meters te beperken dat in volumineuze trouwjurken kruipt. Het (snij)afval dat toch ontstaat, laat het bedrijf momenteel ophalen en sorteren, en het krijgt een nieuw leven als bouwmateriaal. Hoewel deze oplossing veruit te verkiezen is boven de afvalberg, vindt MRFG dat het nóg beter kan. Daarom is het naarstig op zoek naar een manier om dit snijafval intern te gebruiken, bijvoorbeeld als garen. Verder wordt ook aan de details gedacht. Zo is het patroonpapier bij MRFG steevast gerecycleerd.

Productie

Productie

‘On demand’-productie in eigen atelier

In tegenstelling tot sommige andere merken, produceert MRFG haar bruidsjurken op maat. De productie start dus pas wanneer er een bestelling binnenloopt. Hierdoor is overstock nooit een issue én blijft het productieafval beperkt. Bovendien zoekt MRFG actief naar oplossingen om het weinige afval nog te verminderen.

94% van de collectie is ‘made in Europe’. De bruidsjurken worden in eigen beheer en op ambachtelijke wijze gemaakt in Portugal, door hooggeschoolde naaisters. Het Portugese atelier bevindt zich in een modern en ecologisch gebouw waar zonnepanelen op het dak prijken, op een steenworp van de leveranciers. Zo blijft de keten kort en kan MRFG niet alleen haar ecologische voetafdruk verkleinen, maar ook waken over het behoud van haar unieke DNA.

MRFG weet perfect wie haar jurken maakt – transparantie troef – en in welke omstandigheden. Regelmatige controles waarborgen een optimaal werkklimaat en de arbeiders krijgen een fair salaris dat het minimumloon overstijgt.

Verkoop

Verkoop

Van rechtstreekse levering in de winkels tot duurzaam marketingmateriaal

De jurken van de Marylise & Rembo Styling Fashion Group worden vanuit de productiebedrijven in Portugal bijna altijd rechtstreeks in de winkels geleverd. Door tussenstappen als een distributiecentrum in de meeste gevallen uit te schakelen, blijft de logistieke belasting binnen de perken.

Alle MRFG-marketingtools, van labels tot lookbooks, worden gemaakt van gerecycleerd papier, en sinds 2019 geeft de groep haar B2B-klanten steeds de optie om geen kapstokken meer meegestuurd te krijgen. MRFG communiceert transparant via haar website, waarop je onder meer de uitbreiding van het Portugese productie-atelier kan volgen, of de voorbereidingen voor de duurzame capsulecollectie. Die laatste wordt trouwens extra in de verf gezet op de Barcelona Bridal Fashion Week in april 2020.

Gebruik

Gebruik

Klanten informeren met duurzaamheidspagina op website

MFRG wijdt een volledige pagina op haar website aan ‘sustainability’, maar ook de site van Rembo Styling vertelt lezers bijvoorbeeld het verhaal achter de collectie knitwear – van de keuze voor duurzaam mohair tot de kennismaking met Candice, de dame die instaat voor de afwerking van elk stuk Rembo Styling-knitwear. MRFG wil van zo’n communicatie een gewoonte maken en een blog opzetten met achtergrondinformatie en duurzaamheidsverhalen, om de betrokkenheid van de eindklant nog te verhogen. Naast dit ‘work in progress’ inspireert MRFG klanten om hun geliefde kledingstuk na gebruik om te dopen tot een nieuw item, zoals je in de volgende paragraaf meer in detail kan lezen.

Einde leven

Einde leven

Klanten inspireren tot hergebruik

MRFG wil bruiden aanmoedigen om hun jurk opnieuw te gebruiken. Het team beseft dat dit een hele uitdaging betekent, omdat er een grote emotionele waarde aan zo’n kledingstuk verbonden is. Het lijkt dan ook geen optie om een bruidsjurk opnieuw tot grondstof te recycleren, maar MRFG speelt wel met ideeën om klanten te inspireren tot andere vormen van hergebruik. Trotse eigenaars zouden hun jurk bijvoorbeeld kunnen transformeren tot een top en een rok, of een doopkleed voor hun kinderen. 

Managing Director MRFG- Chiara De Vlieger

Welke les(sen) willen jullie delen?

De Vlieger: “De top van ons bedrijf is heel gemotiveerd en neemt de verantwoordelijkheid op om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Dit heeft als grote voordeel dat we snel kunnen schakelen: het management hakt meteen knopen door en introduceert vlot veranderingen. Maar we betrekken ook de rest van het bedrijf via werkgroepen. Die combinatie werkt wonderwel.”

Chiara De Vlieger (managing director MRFG)

Wat betekent duurzaamheid voor jullie?

Chiara De Vlieger: “Duurzaamheid betekent voor ons: ondernemen met respect voor mens en planeet. We passen stelselmatig facetten binnen onze onderneming aan, waardoor hun effect op de natuur verkleint. Verder is duurzaam ondernemen voor MRFG gelijk aan zo lokaal mogelijk werken en korte ketens creëren.”

Voor welke uitdagingen staan jullie?

De Vlieger: “We zijn volop op zoek naar duurzame materialen, maar botsen op het probleem dat ze vaak niet aan onze wensen voldoen wat kleur en/of kwaliteit betreft. Dit is een hele uitdaging, en we willen ze samen met onze leveranciers aangaan. We pushen onze bestaande partners trouwens op alle vlakken om met nieuwe oplossingen op de proppen te komen, en vragen bij elk van hen consequent naar duurzame alternatieven – van het plastic op de snijtafel tot het materiaal van aanhanglabels. We willen alle schakels in de keten sensibiliseren en samen groeien naar een duurzamere manier van werken.”

Deze informatie dateert van januari 2021. Benieuwd waar MRFG nu staat? Neem gerust contact op met chiara@mrfg.be!

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.