Case

Afriek

Afriek werd opgericht door Kars Gerritsen en Sivan Breemhaar, twee Nederlanders met een zwak voor Afrika (zoals de merknaam al doet vermoeden). Het label wil laten zien dat dat continent heel wat te bieden heeft, en brengt Afrikaans talent samen met creatievelingen dichter bij huis. Voor elke collectie trekt één van de Afriek-designers namelijk naar Rwanda om samen te werken met lokale studio’s. Zo kan Afriek niet alleen garanderen dat de productie in goede omstandigheden gebeurt en dat de kledingstukken kwaliteitsvol zijn, maar draagt het merk ook bij tot het in stand houden van belangrijke tradities en vakmanschap.

De aftrap voor Afriek werd gegeven in 2013, in de vorm van een collectie mannenblazers, met de hand gemaakt door onafhankelijke kleermakers in Kigali, maar intussen vinden ook vrouwen hun gading bij het merk. De meeste Afriek-stoffen komen van Oegandese en Rwandese markten, en elke centimeter ervan wordt nuttig besteed, geheel volgens Afrieks ‘zero-waste policy’.

Voor de collectie van 2018 vulde het merk haar typische Afrikaanse prints aan met grafische en Aziatische varianten, maar aan vrolijkheid en kleurrijkheid hebben de designs alvast niets ingeboet. Trouw aan haar missie werkte Afriek voor de marketing van deze nieuwste collectie samen met fotografen en andere creatives uit Ghana, Ivoorkust en Kongo.

gerelateerde cases

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.