Case

Kowtow

Kowtow-oprichtster Gosia Piatek wil haar verantwoordelijkheid nemen, zowel tegenover haar medemensen als tegenover de natuur. En dat blijft niet onopgemerkt, getuige haar A-score op het 2018 Ethical Fashion Report. Ze maakt haar minimalistische en draagbare kleding met ethisch verantwoorde en milieuvriendelijke materialen zoals Fairtrade-gecertificeerd organisch katoen. Dat betekent dat de boeren – die het katoen met de hand plukken – een eerlijke prijs krijgen, maar ook dat de katoenplanten niet genetisch gemodificeerd zijn of niet bespoten werden met chemische rotzooi. Dit katoen wordt geverfd met respect voor de GOTS-standaarden (lees: zonder zware metalen of formaldehyde).

Verder loopt Kowtow hoog op met merinowol met het ZQ Merino-certificaat (dat onder meer aangeeft dat dierenwelzijn centraal staat). Die wol wordt bovendien geverfd volgens de Bluesign-techniek, waardoor het watergebruik tot een minimum beperkt blijft, en chemische substanties volledig geweerd worden. Voor haar knopen gebruikt het label gerecycleerde hennep, terwijl Kowtow-badkleding gemaakt is van ECONYL® Regenerated Nylon (van onder meer gerecycleerde visnetten en ander afval). Dit laatste materiaal kun je blijven recycleren, en daarom moedigt het merk haar klanten aan om hun afgedragen zwemkleding weer binnen te brengen.

Buiten die zwemcollectie, waarvoor Kowtow een beroep doet op een speciale fabrikant in Bali (die ze in 2018 nog aan een strenge audit onderwierpen), worden alle items geproduceerd door Indiase organisaties met het SA8000®-certificaat. Dat label garandeert goede werkomstandigheden en voordelen zoals pensioenopbouw, betaalde vakantiedagen, een ziekteverzekering, betaalde overuren en gesubsidieerde lunches.

Tot slot zijn alle Kowtow-verpakkingen – van labeltjes tot draagtassen – gemaakt van FSC-gecertificeerd papier en volledig recycleerbaar.

gerelateerde cases

Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.